Näringsrika listan ~ Vetegroddar

näringsrika listan kopiera
 
Har du läst mitt senaste inlägg?
Det inlägg där jag berättar om att jag äntligen har funnit min nisch gällande min blogg? Jag skriver även där att vad jag har tänkt gå för väg med denna blogg under 2017 och vilka sorts inlägg jag vill skapa. Du kan läsa mer om mina planer här och vad jag tänkt lyfta fram och centrera bloggen kring! 🙂
 
Om du nu har läst detta inlägg så vet du att jag har ett stort intresse för just kost och hälsa och speciellt intresserad är jag av näringslära. Jag har därför tänkt att jag kan dela med mig av mitt intresse här på bloggen. På så sätt kan jag påvisa att om man gör rätt, så kan man få i sig bra näring genom en 100% vegetabilisk kosthållning.
 
Jag har nu därför skapat kategorin Näringsrika listan. Idag har jag tänkt dela mig mig av mitt första inlägg tillhörande denna nya kategori! Jag tycker det hela ska bli spännande och jag hoppas du gillar denna typ av inlägg. Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tycker om denna nyhet på bloggen! 
 
Men nu, till inlägget!
Vetegroddar! Har du ätit dessa någon gång? När jag säger groddar kanske du tänker på färska groddar, sånt som trendat under 2016. Nej, vetegroddar köper jag som torrvara och man finner denna produkt under den hylla som jag kallar för bakhyllan, i affären. Alltså där du hittar mjöl! Jag vill lyfta fram just vetegroddar för det är en produkt som är väldigt hälsosam och näringsrik.
 
vetegroddar näringsrika listan
 
Vetegroddar framställs genom att man tar vara på själva grodden som finns i vetekornet. Det är grodden som slår liv och börjar växa då du sätter vetekornet i jord. Då raffinerat vetemjöl produceras tar man inte med grodden eller skalet utan endast kärnan används.
 
Det är därför vetemjöl som raffinerad produkt inte innehåller så mycket näring, då man avlägsnar delarna av kornet som är mest rika på näring. Som tur kan vi nu köpa denna näringsrika produkt separat i form av torkade vetegroddar.
 
Nedan så listar jag vad denna produkt innehåller för nyttigheter. 
 

Vetegroddar är bra mat för att:

 

De är naturligt rika på protein: 

Det vill säga att vetegroddar är en utmärkt vegetabilsik källa till protein. 100g vetegroddar innehåller 27g protein. Vetegroddar har alltså en proteinhalt på 27%, vilket är bra med tanke på att det kommer från ett sädesslag.

 

En bra källa till fibrer:

Per 100g produkt så finns 15g fibrer. En vuxen individ bör få i sig 25-35g fibrer per dag.

 

Bra näring för liten slant:

Kilopris för vetegroddar ligger på runt 50-60 svenska kronor. Vetegroddar finns att köpa på en majoritet av alla matvaruaffärer.

 
 
Här finner du näringsinformation för vetegroddar:
 
näringsinformation RUTA GRUND utan bakgrund kopiera
 
Saker som jag kollar efter näringsmässigt som vegan är oftast järnhalt, kalciumhalt och proteinhalt. Det eftersom järn är viktigt att få i sig, speciellt om menstruerar. Järn finnes främst i blod och inälvsmat samt animaliska födokällor.
 
Som vegan kan man istället få i sig järn via baljväxter, fullkornsprodukter, torkad frukt och grön-bladiga växter.
 
Vetegroddar med sina 57% av rekommenderat dagligt intag innehåller en bra mängd järn och därför är vetegroddar en bra källa till järn. På bilden ovan som jag sammanställt kan ni se vilka ämnen vetegroddar innehåller bra mängder av. Alla dessa ämnen är livsviktiga näringsämnen.
 
Vetegroddar! Just denna matvara kom jag över för första gången på hemkunskapen. Vi gjorde då pastasås och tillsatte vetegroddar i. Jag blev kär i den maträtten då och har sedan dess konsumerat vetegroddar lite då och då.
 
Det var inte för än här om dagen som jag insåg att de verkligen är den ultimata vegoprodukten och att jag borde tipsa om det här på bloggen.  Vetegroddar kan du lätt tillsätta i din kost genom att blanda i en msk i morgongröten, göra hemmagjord granola med vetegroddar i, tillsätta på din vegetabiliska youghurt eller tillsätta i bröddegar m.m.
 
Är det så att du vill veta mer om vardera näringsämne? Ge mig gärna lite feedback på detta inlägg om vad du tyckte och om du vill veta mer om något.
 
 
Källa:
Näringsämnen – Matkalkyl.se
Pris – Mathem.se
Om produkten – Kungsörnen
 
 
Vill du se mer vegogott från mig?
Följ mig då gärna på Instagram, Facebook, Youtube & Bloglovin

/ Madeleine ♥

6 reaktioner på ”Näringsrika listan ~ Vetegroddar

    • Ja, det känns bra nu att ha mer inspiration för vad som skall komma. Vetegroddarna är nog ganska bortglömda och det är just därför jag valt att lyfta fram dom! Gör så du, låter super. Tack för din kommentar! ❤ 🙂

      Gilla

  1. " På bilden ovan som jag sammanställt kan ni se vilka ämnen vetegroddar innehåller bra mängder av. Alla dessa ämnen är livsviktiga näringsämnen. "
    HUR MYCKET VETEGRODDAR IINEHÅLLER RDI 57% JÄRN?

    Gilla

    • RDI, alltså Rekommenderat Dagligt Intag beräknas alltid på 100g. Så äter du 100g vetegroddar så får du i dig 57% av det rekommenderade dagliga intaget av järn. Hänger du med? 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s