Mandel och havregryns bitar

DSC_0689
 
Inlägget är i samarbete med Smiling.
 
God förmiddag!
Denna vecka är en skolstartsvecka och för första gången i mitt liv får jag se på denna vecka utifrån, då jag själv inte studerar i år. I varje fall så måste man gå tillbaka till rutiner för att klara av den långa mörka hösten som skall komma, detta gör jag med ett smarrigt mellanmålsrecept som passar oss alla som måste se till att ha något att äta emellan åt under de långa dagarna.
 
Dessa bitar, eller bars, du kan kalla de vad du vill, har en tydlig smak av mandel och är mättande från havregrynen. Det perfekta mellanmålet!
 
DSC_0694
 
Har du testat Smilings aprikosmandlar? Jag själv tycker de passar perfekt i detta recept då de har en riktigt djup mandelsmak, lite sådan som man får från mandelessence. Gott!
 
Dessa kan man göra i förväg och sedan ha de under veckan till när du känner att de behövs som mest!
 
Kom ihåg att använda glutenfria havregryn om du inte tål gluten, så blir dessa bitar också 100% glutenfria!
 
Hoppas du nu känner dig sugen på att testa detta recept. Receptvideo finns nedan! 🙂
 
mandel-havregryn-bitar
 
Mandel och havregrynsbitar
 
(- 8 st)
 
50g torkade aprikoser
1 dl lönnsirap
1/2 liten övermogen banan
1 krm vaniljpulver
4 1/2 dl havregryn
 
 
 
1. Värm upp ugnen till 200°C.
 
2. Ta undan en näve av mandlarna och spara de till sedan. I en tålig mixer, mixa resterande mandlar till det blivit ett smör.
 
Detta tog för mig cirka 3 minuter och med ett antal ned-skrap från mixerns väggar.
 
3. Använd helst torkade aprikoser från coop änglamark, dessa är torkade och återfuktade och är därför mjuka och lätta att mixa.
 
Blötlägg annars aprikoserna under natten eller med hett vatten och låt stå och dra ett tag.
 
4. Tillsätt aprikos, vanilj och lönnsirap till mixern och mixa till en slät smet.
 
5. För över till en bunke och tillsätt havregryn. Blanda väl till det har blivit en fast massa.
 
6. Ta fram en limpform, klä den med bakplåtspapper. Tryck ned massan i formen.
 
7. Dekorera med de sparade mandlarna.
 
8. Gräddas mitt i ugnen i 20-25 minuter, tag sedan ur kakan ur formen och grädda sedan i ytterligare 10 min, eller till kakan börjat se krispig ut och fått en gyllene färg.
 
9. Låt kakan svalna i minst 5 minuter, skär den sedan i 8 avlånga bitar.
 
Servera. Dessa passar bra som mellanmål, hälsosamma kakor eller vid träning. Förvaras i en lufttät låda i rumstemperatur.
 
…Och här kan ni också se min tillhörande video till receptet!
 
 
Vill du se mer vegogott från mig?
Följ mig då gärna på Instagram, Facebook, Youtube & Bloglovin

/ Madeleine ♥

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s