Cashewmjölk

hemmagjord-cashew-mjolk.JPG
 
Inlägget är i samarbete med Smiling.
 
Godmorgon!
Igår testade jag för första gången att göra egen nötmjölk hemma och det gick över förväntan lätt. Resultatet blev väldigt bra så i framtiden skall jag nog experimentera med olika växtbaserade alternativ.
 
Se här hur du kan göra egen kokosmjölk! 
 
För året är 2016, inte vill vi väl fortsätta dricka någon annans mjölk, kalvens mjölk, när vi har dessa moderna, lätta och hälsosamma alternativ.
 
Denna mjölk kan användas i vad du vill, däremot har jag inte testat att värma den i form av matlagning ännu men om du väljer att göra det så kan du gärna lämna en kommentar om hur det gick.
 
cashew-not-mjolk
 
Denna mjölk är supergod som bas i din smoothie och ger ett lent och fylligt resultat. Vill man ha mjölken aningen fetare kan man testa att dra ned vattenmängden med någon enstaka deciliter.
 
Att hitta en silduk var inte svårt, jag hittade en på city gross för ynka 29 kronor, så det ska inte vara problem att finna. 🙂
         
 
Hemmagjord cashewmjölk
 
(- ca 0,75 L)
 

1 påse Smiling naturella cashewnötter (125g)
7 1/2 dl kallt vatten
– mer eller mindre, efter smak

 
 
1. Blötlägg cashewnötterna i vatten under minst 4 timmar, gärna över natten
 
2. När cashewnötterna är blötlagda, häll av vattnet som de legat i och skölj cashewnötterna.
 
3. Tillsätt cashewnötterna till en mixer och tillsätt till att börja med 1/3 av vattnet.
 
4. Mixa till cashewnötterna har bildat en slät smet. Tillsätt sedan 1/3 till av vattenmängden och mixa i cirka 1 minut.
 
5. Till sist, tillsätt den sista resterande mängd vatten och mixa i någon minut till.
 
6. Trä en silduk över en stor skål. Sila mjölken och pressa ur all vätska ur silduken så endast cashewnötsrester finns kvar i duken.
 
7. Obs. släng inte cashewnötsresterna utan denna massa fungerar mycket bra att använda i vegbiffar istället för ströbröd, eller använd denna massa i choklad/energi bollar. Kan säkert även kokas med i gröten eller slängas ned i smoothien.
 
8. Om man vill kan man eventuellt smaksätta mjölken med vanilj och lite sötning, detta är valfritt. Använd till exempel agavesirap eller lönnsirap – någon tesked, efter smak.
 
vegetabilisk-mjolk
 
Vill du se mer vegogott från mig?
Följ mig då gärna på Instagram, Facebook, Youtube & Bloglovin 

/ Madeleine ♥

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s