Hummus med cashewnötter

DSC_3009.JPG
 
Inlägget är i samarbete med Smiling.
 
Om någon frågar mig om jag är allergisk mot något har jag hela livet svarat nej. Saken är den att de är jag inte men jag har ända sedan jag var liten undvikit att äta kiwi, då jag tyckte det kliades i halsen. Kanske jag borde testa att äta det nu igen för jag misstänkter att jag inte smakat det på flera år.
 
Saker som jag på senare år upptäckt att jag är lite överkänslig mot är vissa fröer. Pumpa, sesam och vallmofrö. Jag tycker det är så konstigt då jag äter andra frön och tål alla sorters nötter.
 
Så vegan som jag nu har blivit så gör jag gärna min egna hummus då orginal recept på hummus innehåller tahini, vilket är sesampasta. Det fungerar bra att göra på cashewnötter.
 
Jag undviker att laga mat med olja då jag hellre äter fetter i dess fulla form, från nötter, avocado frön osv eftersom man då får i sig alla nyttigheter. Vill ni tillsätta olja i er hummus så gör ni givetvis det!
 
Hummus passar som dipp, men jag själv föredrar att ha den på mackan. 🙂
 
 
 

Hummus med cashewnötter

1 liten påse smiling naturella cashewnötter

150g kokta kikärtor

Saft av ½ citron

Vatten/Olja

Salt och peppar

Smaksätt med t.ex.

Färsk vitlök

Soltorkade tomater

Grillade paprikor

Färska örter

Chilli

 

1. Lägg cashewnötterna i en skål och tillsätt kallt vatten så de nötterna täcks ordentligt. Blötlägg gärna under natten, annars i minst 5 timmar. När nötterna är blötlagda, häll av vattnet.

2. Mixa nötterna med citronjuicen. Tillsätt eventuellt lite vatten eller olja och mixa till det är någorlunda slätt.

3. Tillsätt kikärtorna och mixa. Tillsätt själv den mängd vatten eller olja som du föredrar.

Föredrar du en fast hummus tillsätt inte mycket vätska, föredrar du en lös hummus, tillsätt vätska till du är nöjd. Nu kan du smaksätta som du vill.
Smaka eventuellt av med salt och peppar.

DSC_2987

Vill du se mer vegogott från mig?
Följ mig då gärna på Instagram, Facebook, Youtube & Bloglovin

/ Madeleine ♥

4 reaktioner på ”Hummus med cashewnötter

  1. Vad tråkigt att inte tåla fröer 😦 själv har jag upptäckt att det börjar klia i munnen när jag äter macadamianötter, pekannötter & paranötter.det är synd att det är så då det både är bra källa till selen (paranötter) samt goda nötter. din hummus ska jag se till att testa framöver 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s